Thursday, July 26, 2012

Selamat menyambut Ramadhan


Ramadhan di awalnya rahmat, di tengahnya pengampunan dan di akhirnya kebebasan daripada api neraka. Rasanya masih belum terlambat lagi aku mengucapkan selamat berpuasa kepada semua. Idea nak post blog banyak tapi awal2 posa ni nak mengarang kekadang tak sempat. Ada saja benda nak diuruskan dan internet 2, 3 hari sekali nak buka pun payah. Hari kedua posa yang cadang nak mengarang blog tak jadi kerja kerana terlena lepas solat subuh dek sejuknya hujan yang turun pagi tu.

Alhamdulillah, sahur pertama tahun ni di rumah mak (pj). Bukan senang nak dapat mula sahur pada hari cuti. Berbuka petang tu pun di rumah mak dikelilingi kemeriahan bujang2 nenek manakala hanan yang sporting lena dulu time kami berbuka. Dah abih makan baru dia bangun.

Tahun ni baju raya tema merah jambu. Awal tahun lagi dah siap potong. Hanan pun ada baju melayunya. Siap dengan sampin dan songkok yang ditempah khas kerana kepalanya masih kecik.

Takat ni (4 ramadhan) belum meround lagi mana2 pasar ramadhan. Tahun lepas beli putu buluh di pasar ramadhan stadium paroi, mawar sakit perut sampai kena bukak posa esoknya. Peniaga2 pasar ramadhan ada yang tak bertanggungjawab jual benda makan yang entah bila dimasaknya.  

Tahun ni juga kali pertama kami adik-beradik berpuasa tanpa abah yang pergi raya posa ketiga tahun lepas. Masa hidupnya, dia sangat menitikberatkan bangun makan soq (sahur), kalau tak soq tak ada tenaga nak posa katanya.
 
Time nak cari baju raya masa kami kecik2 dulu untuk dapat harga murah, dia pernah bawa kami dua keluarga pi pasar baju di bukit kayu hitam. Baju yang nak dibeli ditawar sampai separuh harga pun pekedai akan jual kepada kami kerana beli baju banyak pasang (ye lah dua keluarga). Ada sekali masuk ke bahagian dalam sikit di thailand tu dan semua orang bukak posa (makan siang) kecuali aku. Ha ha ha! Entah apa la rasanya tomyam yang nampak sedap tengah hari tu depa makan ramai2.

Terima kasih juga kepada kerajaan yang mengumumkan bonus setengah bulan gaji petang semalam. Ada la jugak duit nak pusin untuk bayar roadtax keta aku yang akan tamat tengah bulan depan. 

No comments:

Post a Comment