Sunday, December 13, 2009

Setahun di Taman Bukit Galena Seremban

Pejam celik pejam celik dah setahun aku dan isteri menetap kat Taman Bukit Galena. Macam2 jugak la yang berlaku kat perumahan aku ni.
Yang pastinya walaupun dah setahun duduk di sini dan bayaq cukai pintu dan cukai tanah yang mahal, longkang tetap kami kena cuci sendiri, koman sungguh kerajaan tempatan kat sini, tak macam Pendang dan Taman Melati Fasa 8, Kuala Lumpur, ada orang cuci parit keluarkan sampah. Baru la berbaloi bayaq cukai mahal. Ini cekik darah namanya. Yang aku nampak yang cepat depa buat, tukaq signboard dan tanam bunga tepi jalan, puihhh...
Itu hari berminggu2 sampah tak kutip saja ulat2 beranak pinak dalam tong sampah. Jiran aku pun heran apa masalahnya. Mungkin ada yang kata,"Longkang rumah kita, kita la cuci sendiri. Boleh keluar peluh." Bukan itu masalahnya, dulu aku duduk Taman Melati Kawasan 8, dengan bayaran kepada Perbadanan Penduduk Taman Melati Kawasan 8 sebanyak RM30 dah ada servis sapu sampah sekitar taman, potong rumput, cuci longkang dan kutip sampah. Boleh kalau biar longkang keliling rumah tenggelam dengan pasir, sampah, rumput dan lalang tapi kalau air bertakung nanti kena denggi semua orang susah.
Jiran aku selang satu rumah belakang ni baru saja kena pecah masuk rumah dia. Apa yang pencuri tu dapat tak tau la tapi cara dia masuk memang terer, dia panjat bumbung belakang rumah sebelah, lepas kopek grill pintu bilik belakang tingkat atas tu.
Penyamun sekarang kalau dia nak pecah masuk pasang la berapa lapis kunci pun dia tetap akan dapat pecah masuk. Satu lagi jiran aku kena potong dua2 telinga mangga dia, lepas pintu grill dia kopek. Waktu siang pulak tu.
Waktu nak pergi kerja pun ada yang kena, bagi yang bukak pagaq manual bila bukak saja terus kena hantam dia punya kepala. Cikgu sekolah aku bila bini turun saja kereta nak bukak pagaq terus kena rompak. Duit boleh cari tapi kad pengenalan, kad kredit dan kad atm berhari2 kena uruskan. Ada bank tutup akaun kena beli dan matikan pulak setem hasil. Orang yang buat jenayah macam ni patut hukum sula macam cerita P Ramlee, Semerah Padi. Kurung buat apa dalam jel tu, makan tiduq kita tanggung bayaq cukai.
Bayar sekuriti kat rumah aku ni ada dalam RM40, itu pun kadang2 depa mengelat. Bila sekuriti dah naik lemak, pagar untuk membolehkan orang luar masuk dari jauh lagi dia dah angkat, tapi tak sehampeh sekuriti yang developer Taman Bukit Galena upah masa aku mula2 tinggal sini, tengah malam boleh dia membuta atas kerusi kat pondok jaga tu, jadi Taman Guard Lena. Heh heh heh... Haji Bakhil kata, "Bodoh, bodoh, bodoh!"

No comments:

Post a Comment