Tuesday, December 25, 2018

Jalan2 Di Alor Setar Part 1

Setelah meninggalkan MRSM Taiping menuju ke Alor Setar, hujan renyai2 mulai turun. Alhamdulillah, hujan turun setelah selesai melawat Taiping. Seperti yang kita tahu Taiping merupakan antara kawasan yang menerima jumlah hujan paling tinggi di Malaysia.

Sampai di Alor Setar agak lewat petang. Dah pukul 7.00 malam. Tak terus turun di Pendang tetapi nak makan Nasi Lemak Royale Hijau Kuning di Sungai Korok dulu. Ada misteri yang perlu diselesaikan sendiri.

Beberapa bulan dahulu aku ada makan Nasi Lemak Royale yang dibeli di sebuah restoren di Putrajaya. Setup restoren tu aku rasa lain macam daripada yang aku pernah makan di Sungai Korok. Ada uniform khas untuk pekerja2nya. Yang aku pernah makan di Sungai Korok tak ada pakai uniform2 tu. Hanya sebuah kedai makan biasa di bawah pokok besar tepi jalan dan hanya sebuah warung yang simple.

Bila tiba di kawasan rumah kedai berdekatan Kompleks Hijau Kuning memang nampak tersergam sebuah kedai/restoren berlabel Restoren Nasi Lemak Royale Hijau Kuning dan di dalamnya boleh nampak pekerja2 yang beruniform sama seperti di Putrajaya. Well, yang ni bukan yang aku kenai sejak kecik. Jadi aku drive depan sikit dan jumpa sebuah lagi Restoren Nasi Lemak Royale Hijau Kuning.

Restoren yang aku biasa makan ni bukan sebahagian daripada rumah kedai tetapi hanya berbumbung zink konsep terbuka. Yang ni la yang aku pernah makan sejak kecik2 dulu.

Dah selesai makan. Macam berbuka puasa pulak makan waktu Maghrib ni. Antara lauk yang diambil petang tu adalah ayam goreng dan udang gulai.

Tu dia jawapan tauke kedai bila ditanya tentang Nasi Lemak Royale Kuning yang dijual di Putrajaya.

Bagi yang nak tanya kat aku mana yang sedap, tu terpulang kepada citarasa masing2. Yang ni yang aku biasa makan sejak kecik. Resepi kuah2nya agak manis manakala yang kuah2 yang versi restoren tu mungkin lain sikit. Tepuk dada tanya selera. Sedap tak sedap masing2 ada preference sendiri.

Kita lupakan bab sapa yang original, aku kalau balik Pendang suka pi makan kat Restoren Haji Ramli Nasi Kandar, Simpang Empat. Guide nak pi senang saja. Turun dari Plaza Tol Alor Setar Selatan tu, lepas Stargate, sampai trafik light, belok kiri tuju ke Pendang. Jalan terus saja sampai ke Simpang Empat. Nanti akan nampak kedainya di sebelah kiri sebelum trafik light di Pekan Simpang Empat.

Lapaq punya pasai, Hanan sanggup makan sendiri.

Yang sedap kat sini nasinya. Konsisten resepinya. Lauk yang aku suka sambal petai dan rebung. Ada kangkung goreng ranggup dan peria goreng ranggup. Kuahnya memang sedap la.

Dengar cerita ada satu restoren yang namanya sama di Shah Alam. Belum pernah try lagi jadi tak boleh komen. Nanti satu hari bila dah try baru boleh jawab. Tapi sementara itu hanya screen capture di bawah menjadi panduan :)

Yang di Shah Alam ada lapik daun pisang. Ini screen capture dari Google.

Yang di Simpang Empat tak lapik daun pisang. Yang cedok nasi tu taukenya Haji Ramli. Ini screen capture dari Facebook.

No comments:

Post a Comment