Sunday, December 23, 2018

Jalan2 Di Ipoh Part 2

Movie Animation Park Studios(MAPS), 5 petang, 2 Disember 2018

Cetakan tiket nak masuk ke MAPS. Empat orang, empat keping. Ini kadar pukul rata. Tak ada rate OKU, kanak2 atau dewasa. Untuk tiket masuk petang ni, semuanya sama, RM35.

Setelah solat di hotel maka kami pun menuju ke MAPS. Untung ada Pakcik Waze, turn left, turn right, kami pun sampai.

Parking kereta kat sini free. Dulu2 mungkin ada sistem kupon kerana tengok ada palang2 parking automatik serta mesin bayaran parking di pintu masuk MAPS ni. Akan datang mana tau mungkin nak parking kena pakai app pulak. 

Di depan pintu masuk utama.

Kerana sampai awal dari jam 5 petang (ka 4.30 petang?) maka kami tunggu la dulu di pintu masuk. Hanan sempat posing depan kereta stunt.


Hanan dan Hanim duduk di stroller yang disewa.

Untuk ke taman temanya, kita perlu melalui jambatan dari pintu masuknya yang berjarak lebih kurang 100 meter. Bagi yang tak daya nak jalan jauh2 ada disediakan sewaan stroller untuk bawa anak2 serta buggy elektrik pada kadar yang berpatutan.

Untuk berjalan2 dalam ni ada brosur yang disediakan. Ini aku kutip yang pengunjung lain tercicir hari tu. Pembayar tiket RM35 tak dapat kot benda ni?

Umi meneman Hanan & Hanim menaiki Red Baron. Sapa tahu Red Baron tu sapa? Red Baron atau nama betuinya Manfred von Richthofen ni salah seorang Ace kapal terbang pejuang Jerman semasa Perang Dunia Pertama. Salah satu title games DOS aku layan masa first year di USM dulu.

Hanim bermain bola di Coral Kingdom. Kalau dah tak tahan panas, dalam ni ada playground sejuk beraircond dan ada kafe.

Hanan di Tree House.

Suka berinteraksi dengan benda2 baru.

Merakam Umi dan Hanim dari bumbung Tree House.

Dari Tree House kami ke Zugo's Crystal Quest. Nak naik benda ala2 Mr Bean naik dalam Episod Mind The Baby tuh (roller coaster) tapi baru saja beratur, hujan pun turun selebat2nya. Maka aktiviti2 @ permainan2 tempat tak berbumbung pun ditamatkan kerana faktor keselamatan. Kerana hujan turun dari petang sampai la ke malam (sehingga 9.00 malam), kami tak merasa la nak lakukan aktiviti2 @ permainan di tempat yang tak berbumbung. Duit dah bayar dah, takkan nak balik? Kita pusing2 dulu.

Dekat Cave Of Wonders. Ni bergambar semasa hujan lebat ni.

Kalau boleh, Abah pulak duduk dalam troli tu hangpa tolak.

Sebenarnya banyak aktiviti di tempat tertutup/berbumbung lain yang boleh dilakukan seperti tayangan wayang Boboiboy, Rumah Hantu, Smurfs, Rumah Pelbagai Dimensi yang telah kami berempat alami pada hari tersebut.

Ni tengah tunggu nak tengok wayang Boboiboy. Sambil2 tu melihat2 peta MAPS. Best juga wayang 4Dnya. Sori tak boleh rakam atau pun Facebook Live dari dalam panggung tu :)

Akhirnya dapat duduk dalam troli masa depa pi toilet.

Hujan tengah lebat time ni. Tu depan tu Monkey Business, kedai cenderamata.

Kereta dalam Smurf ni, yang saiz besar Hanim saja boleh bawa.

Rumah Papa Smurf.

Ada petugas memastikan kelancaran pemanduan.

Sebelum Hanan dan Hanim ke Smurf Playland kat atas tu, kami masuk ke Smurfs Theatre. Best juga aktivitinya tapi tak boleh rakam aktivitinya kat dalam tu.
  
Dah malam.

Stunt Legends Arena pun kensel show kerana hujan.

Hanan melihatkan tanda2 mulai boring. Ajak bergambar dengan Boboiboy pun tak mau. 

Naik juga ke atas pentas untuk bergambar setelah dipaksa.
 
Umi posing sebagai ikan duyung di Wormhole Technologies.

Biru mata hitamku.

Hanan akhirnya dapat main yang dia suka, Bumper Blast.

Melihat orang makan 'api', sembur 'api'.





Di depan Kedai Tok Aba. Sedap juga minuman kokonya. Ingat pesan Boboiboy, bubadibako @ buat baik dibalas koko.

Hanan mengenen nak beli cenderahati di Monkey Business.

Nasihat ikhlas aku, kalau musim hujan atau ramalan hujan toksah pi la. Nanti rasa rugi pulak bayar sampai RM100 lebih sorang tapi aktiviti @ permainan tak merasa. Kalau bayar RM100 lebih baik datang pagi2 sampai tutup pukui 10 malam, solat jamak dalam tu, mandi dalam tu macam aku pi Angry Bird di JB dulu

Satu benda aku frust ialah menjelang malam tak ada makanan yang special kita boleh nikmati dalam ni. Food courtnya seperti Starship Restaurant pukui 8-9 malam dah tutup. Yang tinggal macam Kafe Tok Aba pun tak ada jual nasi goreng atau heavy2 sikit. Kena la makan di luar.

Oh ya, malam tu kami dalam tercari-cari nak makan apa sebelum pulang ke hotel terjumpa pula Kedai Burger Cheese Ipoh @ Selera D'rumbia Jalan Kuala Kangsar-Ipoh. Yang ni tak plan atau cari pun dalam waze atau internet. Nampak saja kedai kat tepi jalan tu terus kami berhenti untuk makan. Tak sangka pulak rezeki Allah bagi malam tu untuk kami memang best. Mula2 order nasi putih, mee goreng, tomyam, telur dadar, sayur dan air saja. Tengah makan2 baru perasan menu burger cheese mandi tu jadi order la satu. Sedap. Lain kali boleh singgah lagi ni.

Layan cerita Hantu Kak Limah sambil menunggu pesanan makanan tiba.

Tu dia aih, balik modal ke kome juai 17 ringgit je burger ni?

No comments:

Post a Comment