Wednesday, October 26, 2011

Umi dan Abdul Hanan di SCN


Malam ni saja2 aku bukak e-mel nak check kalau2 ada gambar2 dan bahan2 nak dibuat Buletin Za'ba yang katanya nak di e-mel oleh seseorang sebelum cuti sekolah dahulu. Nampaknya tak ada, kalau ada pun tak sempat nak sementelah lagi sibuk berulang-alik ke hospital.

Alhamdulillah, dah dua malam Abdul Hanan ditemani uminya setelah berpindah ke wad scn tingkat 6 di hospital tuanku jaafar. Sekarang dia dah seberat (jisim, berat unit Newton kan?) 1720 gram bila ditimbang beberapa hari yang lalu. Jantungnya masih berdegup pantas kerana keadaan medikal yang dipanggil Large PDA In Failure, senang cerita jantung berlubang kerana kelahiran pramatang menyebabkan dua salur darah yang membawa darah beroksigen dan tak beroksigen masing2 bercampur menyebabkan jantung terpaksa bekerja lebih kuat untuk mengepam darah ke seluruh badan.

Baby Hanan sedang berusaha dengan gigih untuk menyusu badan uminya, makin lama makin kuat tapi dia masih memerlukan sedikit masa lagi. Yelah, apalah kederat yang ada baginya yang masih di bawah 2 kilo. Namun begitu dia tak ada masalah yang lain kerana boleh menyusu (ikut tiub dan sudu), kencing dan berak seperti bayi yang lain.

Setelah 6 minggu kelahiran, hari Isnin (kelmarin) merupakan kali pertama aku menimang Hanan. Hari ni pulak kali pertama neneknya (Nenek Ita) mencium Hanan dari celah2 grill wad hospital kerana seperti NICU hanya ibu dan bapa yang boleh masuk ke wad. Mungkin ada yang membantah peraturan ni tapi kalau dah ramai2 pakcik dan makcik masuk ke dalam keadaan baby yang dah sedia riuh rendah dengan tangisan akan meriah pula dengan pakcik, makcik, atuk, nenek. sepupu dan sepapat yang sibuk nak bergambar. Tak yah pergi jauh malam tadi budak2 kecik yang datang ke wad sibuk tekan2 butang2 lif kat depan wad.

Minggu lepas pada 20 oktober Hanan dah naik ambulan dengan ditemani umi, doktor dan nurse ke hospital serdang. Abah Hanan (aku la tu) bawa keta punya la laju dalam hujan tu dan tiba lebih awal, masa mana potong ambulan pun aku tak perasan.

Hmmm, kata doktor pakar yang mendiagnos Hanan, "Kita tengok lagi dalam masa sebulan, kalau imbasan berikut lubang pada jantung tak tertutup terpaksalah pembedahan dilakukan untuk menutup salur darah yang terbuka. Memang risikonya ada tetapi kalau tak ambil tindakan secepat mungkin lubang mungkin akan menjadi lebih besar dan keadaan menjadi lebih parah."

Dulu arwah abah pernah bergegas balik kursus di johor untuk pulang ke alor setar kerana arwah datuk mengalami pendarahan di usus. Dia terpaksa bergegas balik kerana arwah nenek dan emak2 saudara enggan sign kebenaran untuk pembedahan dilakukan. Kali ini mungkin tiba giliran aku dan mawar untuk sign kebenaran tersebut.

Kepada saudara-mara dan kawan2, kami mohon doakan kesejahteraan dan kesihatan anak kami. Hanya Alllah sahaja yang dapat membalas.

No comments:

Post a Comment