Friday, May 15, 2009

Kuala Tahan, Taman Negara

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Cuti Hari Pekerja yang baru lepas ni saya dan isteri telah ke Kuala Tahan, Taman Negara, Pahang. Kalau saja-saja nak pi memang tak ada pasal lah tapi kami telah bercuti ke sana kerana mengikuti LDP yang telah diadakan oleh sekolah isteri saya.

Kami bertolak ke sana dari Seremban pada jam 9.30 pagi. Jalan yang kami lalui ialah dari Seremban ke Jelebu, Simpang Pertang dan Karak. Dari Karak, kami konvoi dengan kereta –kereta rakan-rakan sekerja isteri saya menuju Temerloh, Mentakab dan sampailah ke Kuala Tahan.

Di sini saya ingin mengambil kesempatan meminta agar semak-samun yang tumbuh melata di tepi jalan ke Kuala Tahan dibersihkan oleh Majlis Perbandaran Temerloh. Wah tinggi sungguh lalang, jatuh imej negara di mata pelancong.

Tengah hari itu, konvoi empat kereta kami berhenti makan di suatu pusat R&R kira-kira 1500 meter dari Kuala Tahan. Makanan boleh tahanlah walaupun hanya ada dua kedai yang buka, salah satunya pun nasi nak makan pun dah habis. Yang itu tak apalah tapi di sini saya ingin mengambil kesempatan meminta agar pihak berkenaan menyelenggara tandas awam yang ada di situ kerana selain berkunci, baunya dari jauh pun dah boleh pengsan.

Lepas makan kami pun check in di T*r*s*k View. Well, untuk bayaran RM90 semalam, biliknya berdebu, tahi cicak banyak dalam bilik dan balkoni, suis adjust aircond tak dak, TV takdak, cerek masak air takdak, nak solat ruang bilik agak sempit, parking susah, malam-malam ada kucing melalak, no breakfast... Well bolehlah kot tapi lain kali mungkin tak menginap dah kat situ kecuali dibayar / atau sponsor.

Besok tengah harinya setelah tamat satu sesi LDP sekolah isteri saya, maka saya pun ikutlah rombongan warga sekolah isteri saya mengikuti rapid shooting. Basah habis weh. Setelah itu ikut pulak aktiviti canopy walk. Mula tunggu untuk naik jam 2.00 petang dan dapat naiknya 4.00 petang. Ok lah tu, ada satu group tunggu dari 9.30 pagi pukul 3.30 petang baru dapat naik. Senang cerita lain kali mai ada baik trekking saja atau mai time bukan time cuti sekolah. Masa nak naik tu guide kat pondok tiket tu panggil nama untuk turn naik banyak group yang dah give-up dan balik. Kiranya kumpulan sekolah isteri sayalah yang merupakan group last sekali dapat naik hari tu.

Last day, Ahad jam 10.00 pagi selepas tutup majlis LDP sekolah isteri saya, kami pun balik lah ke Seremban. Singgah sekejap kat satu R&R lagi 30 km sebelum Karak. Pekena ikan patin masak lemak cili api. Sodap sampai tak teceghito lah kek sini jang oi.

Lain kali kalau nak ke Taman Negara lagi saya nak pi time orang lain kerja, biar saya ambik cuti rehat khas yang 7 hari tu pun tak pa. Kali tu mungkin nak pi ke bahagian yang ada mandi dengan ikan-ikan tu pulak.