Monday, November 9, 2009

Hujan di Kuala Lumpur



Sekarang ni musim hujan di Seremban. Tiap-tiap hari hujan. Bila datang mesyuarat di KL ni pun hujan jugak. Emm, teringat masa saya berkhidmat di SMPK Setapak dulu, zaman bermotor sahaja pergi dan balik sekolah. Time tu tak ada pening2 nak pikir servis kereta yang bermacam-macam sakitnya, alignment larilah, tayar bengkaklah, rim bengkoklah, tol mahallah, angin kuranglah, macam-macam tapi satu kelebihannya kalau hujan tak basah.
Tapi time bermotor dulu selalunya bila hujan dah tentu basah. Jarak dari rumah ke sekolah ada la 5 km. Pagi-pagi bila nak ke sekolah, tiba-tiba hujan. Menung la dulu depan tiwi, makan la apa yang ada. Telefon PAR sekolah, "Abang Rasid, ni cikgu Lan ni. Hari ni saya lambat sikit. Hujan." Abang Rasid pulak cakap, "OK, cikgu Lan nanti saya bagitau Puan Pengetua aaa."
Ada satu kali balik sekolah tu hujan lebat. Nak lepak kat sekolah dah nak Asar dah, redah la jugak. Sampai saja dekat persimpangan nak naik ke MRR2 tu baju hujan saya tersangkut pada cermin sisi motor Yamaha 125Z satu mamat ni. Jatuh bergulinglah mamat tu. Nasib baik dia tak dilanggar dari belakang. Basuh kuyup jugaklah dia pasal kat situ bila hujan air bertakung jadi kolam renang, sampai sekarang tak repair lagi aliran air yang turun dari simpang naik ke MRR2 tu. Tak caya tanyalah mat-mat motor yang selalu guna jalan tu.
Depan simpang turun dari Kolej TAR sebelum simpang naik MRR2 tu pun kerap berlubang, memang c*l*k*l*h JKR yang tak maintain jalan tu elok-elok. Ada sekali tu tayar depan kereta saya terjun lubang, abih kena tukar tayar baru. Kalau mat motor jawabnya tayar motor sangkut dalam lubang dan dia jadi superman. Jalan itu sekarang masih teruk kalau datang dari arah Taman Melati Kawasan 8, kualiti turapan semula selepas kontraktor mengganti paip air sangat teruk.
Entah le..

No comments:

Post a Comment