Thursday, September 27, 2012

Perkenal istilah 'langcur'

kalau kita tengok dalam beberapa tahun kebelakangan ini didapati banyak pelancong asing yang menyalahgunakan visa pelancong ke negara kita yang akhirnya menjadi pelacur. pelancong2 yang menjadi pelacur daripada negara china, indonesia malahan daripada eropah pun ada kerap kali ditangkap oleh pihak berkuasa seperti yang ditunjukkan di dalam media perdana negara kita.
kasihan pulak rasanya pembaca berita terpaksa membaca panjang cerita iaitu, "pelancong asing yang ditahan kerana menyalahgunakan pas lawatan sosial untuk menjadi pelacur di ...." dalam berita setiap malam. jadi ada baiknya aku cadangkan kepada dbp untuk mengenalkan istilah baru iaitu 'langcur' iaitu perkahwinan di antara perkataan 'lancong' dan 'lacur'. setakat semakan di web dbp tadi belum ada perkataan tersebut.
maka 'langcur' akan bermaksud orang yang masuk ke sesebuah negara atas visa lawatan sosial tetapi bekerja sebagai pelacur di negara tersebut.
maka kalau istilah aku ni diterima bolehlah pembaca berita kita membaca berita, "Pihak polis telah menahan 15 pelangcur di sebuah pusat hiburan di Taman NST, Seremban pada malam tadi." automatik pendengar berita akan tahu yang ditangkap tu ialah pelancong yang menjadi pelacur.

No comments:

Post a Comment