Tuesday, February 5, 2013

Berbaju st john di hari rabu






Dulu masa mengaji kpli kat maktab perlis tahun 2004, salah satu benda pelatih2 kena ikut ialah badan beruniform. Kalau masa sekolah menengah rendah dulu aku masuk pertubuhan kadet bersatu malaysia di kolej sultan abdul hamid. Tiap2 petang selasa dan pagi sabtu berkawad la jawabnya. Ada la sekali tu sampai berkawad depan sultan kedah dalam stadium. Majlis apa tah tak ingat dah.
Time aku masuk pkbm dulu tu cuma pakai pakai baju round neck celoreng, seluar hijau uniform sekolah dan kasut hitam. Kalau masuk skuad utama baju uniform askar semua atm bagi. Tapi aku tak la sampai tahap berkawad pakai uniform dengan bawak senapang tu.
Bila mengaji mrsm aku masuk persatuan bulan sabit merah. Kali ni kena la tempah uniform yang lengkap. Pening kepala orang tua time tu bila budak2 mengaji nak pakai benda macam kan? Mana dengan buku, duit makan, baju sukan, itu dan ini. Tapi untung jugak bila aku masuk usm, aku continue dengan pbsm lagi, uniform semua dah ada jadi pakai saja baju tu.
Bila masuk maktab ingat boleh sambung lagi pakai baju pbsm tu tapi bila masuk st john ambulans kena la pulak tempah lagi satu set uniform. Tapi takpa duit elaun kpli ada. Seriusnya latihan st john ambulans kat maktab, sampai tahap nak ambil sijil kecemasannya maktab buat kat pulau langkawi.
Bila posting kat setapak tak ada la pulak badan beruniform yang kena disertai jadi baju st john ambulans tu simpan saja la dalam lemari. Memang ada pengakap dan pandu puteri tapi ada cikgu masing2 yang dah ditetapkan.
Bila tukar ke pz, budak2 pendidikan khas mengikuti aktiviti pengakap. Tak ada la pulak baju pengakap nak pakai (nak beli sayang duit) maka pakai la skaf pengakap dengan baju biasa. Tahun ni bila masuk pengetua baru kena pulak pakai uniform balik hari rabu. Nasib baik baju st john ambulans yang aku tempah maktab dulu elok lagi, pakai baju tu saja la bila hari rabu. Janji pakai baju uniform. Ha ha ha!

No comments:

Post a Comment