Wednesday, February 13, 2013

Minyak oh minyak...

Sewaktu aku balik pj masa raya cina baru ni aku telah tebus loyalty point yang aku himpun dari dua syarikat minyak yang berbeza. Waktu aku balik aku tebus yang petronas punya iaitu melalui kad mesra. Cara himpun mata dia ialah kalau nak tau setiap kali kita isi minyak, setiap satu ringgit dikira satu point. Kalau isi rm50 kita dapat 50 point. Aku himpun ada la 1332 point. Jadi hari tu masa nak tebus, di pam petrol tu mula2 swipe masuk kad mesra dan lepas lulus aku pun isi la minyak sampai habis 1332 point tu. Dapat la petrol rm13.32.

Sewaktu nak balik ke seremban, aku singgah pulak di petron. Kalau nak tau petron ni loyalty cardnya iaitu smiles turut boleh dihimpun di esso dan mobil. Mula nak tebus 1000 mata untuk rm10 petrol tapi cashier kat kaunter tu cadangkan, "Lebih baik encik tukar 1600 mata untuk rm20 petrol." Jadi aku pun tukar la 1600 mata untuk rm20 petrol. Kalau tak silap, kalau dihimpun sampai 3000 mata boleh tukar kepada rm45 petrol.

Kalau banding antara kedua2 program loyalti tu nampaknya lebih untung kita isi minyak jenama luar berbanding isi minyak jenama negara kita sendiri. Untuk yang pakai bonuslink (isi minyak di shell), kalau kita ada 3000 mata boleh tukar kepada baucer rm30 yang kemudiannya boleh diguna untuk isi minyak shell.

Untuk syarikat minyak caltex dan bhp sememangnya tak ada loyalty card kecuali yang dibuat oleh operator2nya secara individu. Sebagai contoh, caltex depan tanah perkuburan haji mohd said di seremban ni ada sistem kumpul point setiap kali isi minyak iaitu setiap rm 1 bersamaan 1 mata. Bila kumpul sekian jumlah dapat la tukar kepada mug, air mineral, beras, minyak masak dan lain2. Leceh la pulak pagi2 time pi sekolah aku nak u-turn isi minyak kat situ.

Bila dah makin berusia ni aku makin malas nak duduk depan trafik light lama2 samada time pergi atau balik sekolah. Aku selalunya pergi dan balik ikut lebuh raya lekas saja. Biar la keluar duit lebih sikit asalkan hati tak sakit. Bila sampai awal boleh la breakfast dulu sebelum naik perhimpunan pagi. Ahhh, lega minggu ni dua hari saja jadi guru bertugas ppki.   

No comments:

Post a Comment