Monday, February 10, 2014

Kerana malam ini aku gagal login SPS...

...maka aku kongsikan di sini cerita basi yang aku karang hujung tahun 2013 tapi tak sempat dipostingkan...



Cuti sekolah hampir di penghujungnya
Malam2 macam ni sejak ada tab, aku lebih suka layan game2 yang aku pasang dalamnya berbanding melayari internet dan tulis blog ni. Hmmm, kerana minggu depan dah start nak meeting maka malam ni terasa pulak nak tulis sikit kerana bila dah start sibuk dengan kerja sekolah nanti sibuk pulak dengan blog sekolah. Buat blog sekolah pun bukan ada hit beribu2, sikit sangat yang minat nak tengok tak macam katak dan video guru yang ada pemantau yang perhati kita login ka tak login.

> Grand livina 1.8 last batch
Mawar sejak minggu kedua cuti persekolahan merupakan seorang pemilik baru grand livina 1.8 yang last batch. Dapat la diskaun rm5000 untuk harga pendahuluan, full aerokit dan hutang kereta exora settle semua siap dapat duit sikit untuk bayar lebih sikit pendahuluan kereta baru.
Semenjak kejadian kebocoran fuel pipeline exora beberapa bulan lalu yang kalau disambar api mungkin aku tinggal sorang2 sekarang dalam rumah ni, kegusaran terus timbul apabila bau petrol agak kuat setelah isi minyak serta bunyi absorber, kerusi dan apa2 entah lagi akan kereta kebangsaan negara kita ni. Sayang nak jual, kerusi kulit masih belum terjejas, vcd player hanya baru beberapa kali saja tengok, tak lebih 3 cerita, ruang yang kargo yang luas. Mula2 tu pergi juga ke kedai proton, nak angkat exora cfe pulak tapi bila salesgirl lambat buat kerja, hutang tak boleh tutup maka ‘derhaka’ la sorang lagi terhadap jenama kereta nasional. Kat rumah aku la ni ada toyota, nissan dan honda. Honda wave 125cc yang aku bayar duit mukanya dengan gaji pertama aku terima masa mula2 jadi cikgu 8 tahun dulu.
Semasa cuti sekolah ni grand livina dah naik genting dan pergi kuala perlis (abang isa belanja melancong langkawi, tq!). 




Celaka sungguh ulat parking kat jeti kuala perlis tu, hari balik tak angkat telefon untuk mai ambik hantar ke tempat parking, nasib baik tak hilang kereta.


Tak macam exora yang mungkin berat sikit kerana enjin 1.6, bila bawa grand livina kaki ni gatal saja nak lari lebih 140km/s. Pi kuala perlis hari tak tau la kena saman ka tak pasai selalu lebih 120km/s.
Grand livina ni rasa bawa dia macam bawa kereta pasai dia rendah, kabin dia agak kecil. Tapi peduli apa, kereta enjin power, boleh bawa beg banyak juga kat belakang, muat basikal baru hanan. Down side mungkin tak ada aircond sampai baris belakang macam exora.


Anak bertuah tengah lap kereta uminya.


Tentang servis, agak ok juga. Kena booking dua tiga hari sebelum pi macam toyota. Ada customer lounge berhawa dingin, ada kerusi empuk, tv berAstro, bilik air, surau, ada mesin air kopi, coklat, teh, air panas, biskut serta yang ramai orang kita suka, wifi free. Makan dan minum la sampai kembung tak ada sapa nak marah.
Dari segi delivery hari tu agak lembab jugak, rasanya lambat dua minggu daripada tarikh yang dijanjikan. Katanya lori bermasalah kerana tak ada diesel dan tak ada driver. Hmmm, itu yang tcm (tan chong motors) harus baiki lagi di masa akan datang. Tak macam toyota di kedai sebelah yang deliver seperti yang dijanjikan. Kalau seminggu cakap seminggu, kalau sebulan cakap sebulan.
Harap2 masalah berakhir setakat itu sahaja.

> Lauk ambik satu saja, nanti orang belakang tak dak!
Aku kalau ada benda tak baik nak jadi kadang2 mesti ada mimpi dulu. Mimpi dalam beberapa minggu sebelum jadi nyata itu aku ialah masuk tinggal dalam bangunan macam asrama balik dan beratur makan macam budak2 sekolah yang tinggal di asrama.
Beberapa minggu sebelum cuti sekolah hari tu aku dipanggil untuk mengadiri satu mesorat (bermalam) di premis kerajaan di bandar T, pahang. Tempat mesorat tu aku drive saja sorang2 di jalan tepi sungai pahang, klunya tempat ada orang jual ikan patin tepi jalan. Bila sampai rupa2nya tempat tu merupakan kuarters yang diubah suai menjadi pusat latihan untuk pegawai2 kerajaan. Bila masuk bilik penginapan ia terdiri daripada satu ruang tamu yang lampu tak berapa nak cukup, suis aircond memang tak akan jumpa, tapi ada la peti ais satu dan kettle. Malang sikit hari tu rumah yang aku tinggal dengan kawan2 yang lain satu jamban saja boleh pakai manakala satu lagi rosak. Pagi2 tunggu giliran la jawapnya. Member yang sorang tu pukui 4.30 pagi dah bangun mandi. Kiranya aku la yang last pagi2 pasai aku memang lama dalam jamban pagi2. Ha ha ha!
Mungkin kerana apartment lain dah penuh maka kami menginap tingkat 3 minggu tu. Untuk mesyuarat kena naik tingkat 3 blok yang lain pula. Nasib baik bilik mesorat ada aircond, kalau tidak lama dah start kereta. Baik duduk sekolah saja lagi bagus.
Tentang makan, bukan aku tak bersyukur pada Tuhan, tapi tak patut sungguh satu pagi tu orang hidang nasi himpit dengan kuah kacang sahaja. Nak saja aku nyanyi lagu raya kat situ juga tapi kerana masih waras aku start kereta dengan bang cha dan najib ke medan makan stesen bas lama pekan T (depan petronas). Waktu makan tu nasib baik tak menyembang kutuk sarapan pagi yang dihidangkan katerer di pusat latihan tersebut kerana sembang punya sembang rupa2nya tokei kedai makan tu la juga rupanya tokei katering pusat latihan tersebut. Berapa banyak dia untung tak tau la kerana ada sekali tu untuk minum malam merasa juga minum hanya teh o dan roti krim. Kalau tokei katering nak tau, aku la yang koyak buang kertas amaran, “Lauk ambik satu saja, nanti orang belakang tak dak!” tu. Lapan tahun dah pi mesorat, kursus sana-sini tak dak orang buat label pelik2 macam tu. Tapi hati sejuk sikit bila cikgu rozaimi belanja sate kambing taman R pada malam kedua kalau tak salah. Rugi pak ya hang tak mai. Ha ha ha!
Bila ditanya kepada penyelaras mesyuarat kenapa mesyuarat diadakan di tempat sedemikian rupanya katanya dia pun tak boleh buat apa2 kerana arahan dari pihak atas untuk langkah penjimatan. Hmmm, aku dan kawan2 akur sahaja kerana saya yang menurut perintah. Tapi malam tu salah seorang kawan menung panjang. Dia berkongsi pendapat betapa jauhnya dia nak datang mesorat tersebut tidak seperti sebelumnya yang mudah iaitu di kuala lumpur. Mungkin kawan2 di putrajaya boleh mohon kelonggaran demi untuk kawan2 kita yang cacat penglihatan ni yang lebih mudah untuk kita laksanakan kursus, mesorat atau apa saja di kl kerana ia di tengah2 semenanjung. Aku ni pun dah terasa makin tua nak drive jauh2. Nak naik bas kederat nak usung beg sebelah tangan tak kuat sangat dah. Nanti bas tu berenti pulak tengah jalan, “Ha, yang nak pergi alor setar turun naik bas depan.” Kami tak minta banyak cuma berilah kami sedikit kemudahan supaya kami senang untuk membantu anda.
Dalam minggu kedua cuti sekolah, aku pi bermesorat lagi sekali di pusat latihan tu (Sapa berani kata cikgu hanya berjalan dan membuta saja time cuti sekolah? Cuti yang 7 hari setahun tu pun kadang2 sehari pun tak pernah pakai). Hasil borang komplen kami dalam mesorat pertama, kali ni ok banyak la, dapat apartment dan bilik dan tak setinggi sebelumnya. Tempat makan pun ok, tak ada lagi makcik bengkeng yang jaga lauk. Alah, yang mai mesorat ni semua dah tua2 dah, penyakit pun dah macam2, tak makan banyak mana pun macam budak2 asrama yang sentiasa lapar tu.
Oh ya, hasil mai mesorat ni baru aku tau lokasi sungai lui tu yang aizat nyanyi tu kat mana. Terngiang2 lagunya, “Selama ini...”

> Bestnya mesorat di NIOSH, Johor
Minggu pertama cuti sekolah hari tu aku mesorat (bermalam) di NIOSH, Johor. Tempatnya bila ikut waze yang aku pasang dalam tab tu senang saja, di taman teknologi sebelah utm. Bilik penginapan bukan main luas. Kalau hanan ikut, bagi dia main basikal dia dalam bilik saja. Luas macam tempat parking kereta rumah aku. Katil single sorang satu, kabinet baju sorang satu. Aircond dua bijik (kena buka satu, pi pasang di pusat latihan di pahang tu). Ada tv lcd, ruang jamban dan shower asing. Kalau bawa toto, boleh bentang dan tidur muat lagi sepuluh orang dalam bilik tu. BPKhas kalau nak buat sukan, karnival, tilawah tahun depan kat johor cepat2 deal dengan NIOSH. Tempat baru, boleh jimat duit hotel penginapan kontinjen.  
Bilik mesoratnya best. Ada wifi. Ada lampu kalimantang putih yang cerah yang kadang2 bila kita mesorat di hotel pun tak ada. Ada tandas oku. Ada lif. Walaupun tak ada warung nak pekena kopi malam2 macam kita mesorat di chow kit, kalau member2 sanggup belanja kawan yang drive kawan2 dia pi jb, aku ok saja. Ha ha ha! Hidup ni ada give and take. Besar ka kecik, bukan selalu. Itu la gunanya elaun keraian tu.
Tentang makan agak sedap. Tak banyak pilihan tapi sedap. Ada breakfast satu pagi tu dapat merasa nasi lemak bungkus daun pisang. Nasinya sedap, sambal pun sedap. Malam terakhir tu, merasa pula siakap tiga rasa. Katerer goreng dalam bentuk seekor2 (bukan kerat kecik2) bubuh dalam dish chaffing tu. Aku share dengan hafiz saja seekor. Bang cha makan seekor, siap cakap, “Kalau pasai tak naik bas malam ni, dua ekor pun boleh ratah ni.” Salah satu lauk makan tengah hari ka malam ka aku tak ingat ada pulak kupang berlada. Itu sedap. 


Mata anda tidak menipu anda, ya itulah label yang dibuat oleh pihak NIOSH, "Kementerian Perguruan Malaysia", ada macam2 spekulasi, 1. Mungkin kerajaan nak tubuh satu lagi kementerian untuk handle masalah cikgu2 saja seperti posting, pertukaran. Ada logiknya, cikgu kan ramai. 2. Orang yang print label tu pekerja import dari Bangladesh jadi dia tak tau "P" dalam KPM tu maksudnya apa. "Ini tengok nama guru banyak dalam ini list surat peserta, itu P ialah Perguruan." 3. Orang yang print label tu ada Allah bagi kasyaf macam Allahyarham Tok Guru Haji Daq yang Tun Mahathir selalu jumpa masa jadi PM dulu, dia tau satu hari nanti akan ada Kementerian Perguruan Malaysia maka dia buat siap2.

 
Mesyuarat kali ni yang kesian kat bang cha dan bang kas yang tak dak tiket nak balik alor setar. Rupanya hari nak balik semua tiket habis kerana cuti umum di johor. Terpaksa la balik awal kerana tak nak tumpang lori kontena ke siam. Ha ha ha! Walaupun mesorat kali ni buat benda susah sorang2, kerana hati senang, semua kerja siap.
Balik tengah hari Jumaat tu, aku ditemani oleh cikgu ikhram skpk seremban. Terima kasih belanja minum jang!

> Tetap ramai walaupun tengah renovate
“Hari tu hang cakap mesorat minggu pertama dan minggu kedua cuti sekolah saja, tak cakap pulak minggu depan mesorat lagi, aku dah janji nak bawa family pegi jenjalan minggu tiga cuti sekolah nanti,” merupakan dialog meminta simpati aku kepada member aku yang menyelaras mesorat yang aku ikuti di NIOSH, Johor. Walaupun dia agak keberatan tetapi memandangkan majoriti kerja semuanya aku dah siapkan di mesorat kedua di pahang di minggu berikunya, maka aku pun diexcusekan.
Kali ini destinasi cinta kita (ceh, ceh, ceh) ialah di genting highland. Walaupun berpuluh kali diajak onn ke genting masa kerja di smpk setapak dulu, aku tak terasa nak pergi kerana dia ajak pi kalau tak dengan bas, kita naik wave 125cc tu saja. Bila tengok orang naik motor cub panjat selekoh2 genting tu baru aku tau keputusan tak pi dengan motor wave tu adalah keputusan yang betul. Sampai satu peringkat mungkin motor mati kerana saiz badan kami yang besar tak mungkin mampu dibawa oleh jentera kecil tu. Sekarang onn yang dah pakai motor besar (superbike 750cc) yang dibeli dengan duit kwsp dan tunggakan 44 nya (aku kerja 8 tahun baru naik gred dg44 tahun ni, dia kerja 4 tahun dah naik ls44 sama dengan aku dah, hmmm)  boleh consider konvoi dengan kawan2 motor besarnya naik genting.
Keputusan nak ke genting merupakan satu keputusan 50 50 saja. Dengan seluruh negara hujan sampai banjir, takut juga. Alhamdulillah, pagi selasa tu cuma berkabus sahaja. Rupanya jalan naik ke genting jauh lebih baik dari ke cameron highland. Selekohnya lebar, jalan lebih luas, boleh memotong dengan mudah. Masa naik dengan grand livina bawa slow saja, maklum la kereta belum first servis lagi berani pulak awak bawak naik genting. Dia punya characteristic pun awak belum tahu habis lagi. Maka, naik la pelan2 dalam suasana berkabus tu.
Bila nak sampai ke atas tu kabus sangat tebal, jarak penglihatan setengah tiang letrik pun tak ada. Tempat pertama dituju ialah nak cari hotel. Ambik yang paling murah time tu ialah first world hotel ka tak salah nama dia. Murah2 pun dekat rm300 juga la. Tak apa, duit umi banyak. He he he!


Ooo, ini ghupanya genting highlands. Mana pokok strawberi? Itu cameron highlands la dol!


Parking agak mudah kerana dia buat tempat letak kereta yang bertingkat. Snap gambar tiang lokasi parking, punggah beg ke bilik. Beg baju, beg susu, beg keropok, macam2 beg, cerek air panas pun ada, ye la orang dah berfamily la katakan. Bilik dia pun agak ok. Ada kipas, ada tv lcd, ada jamban dan shower yang asing, tapi tak ada kopi, teh dan kettle. Mesin air panas dia letak laluan di luar bilik. Bilik saiz kecil sahaja tetapi muat kita nak letak sejadah di tepi katil untuk solat.
Maka kerana kami bermusafir, kami turun ronda2 dulu. Ooo, ini la rupanya kota keriangan yang ada kasino tu. Walaupun tempat main2 kat luar tu tutup untuk renovasi dan kami datang tengah minggu, ramai sungguh manusia. Harga makanan toksah cerita la memang mahai pasai naik bukit yang tinggi. Nasi putih lauk ayam, sayur kobis, nescafe panas dah dekat rm20, dua orang makan dengan rm40. Bayar saja, bukan selalu.
Selesai makan, kami pun mula pusing2 dalam bangunan resort yang dikatakan sebagai terbesar di dunia tu. Kuat sungguh aircond, oppps mana ada aircond, memang sejuk semulajadi.

No comments:

Post a Comment