Friday, October 7, 2016

Transportation

Semasa cuti tiga hari sempena Maal Hijrah baru2 ini kami berempat menaiki komuter KTM bertiket 2 hala dari Stesen Senawang ke Stesen Seremban. Aih dekat saja? Hanan sibuk menyebut nak naik tren yang diajar cikgunya di Tadika Little Caliph.
Ada juga disebut nak naik kereta kabel. Tapi kereta kabel ada dua saja yang aku tau di Malaysia ni, satu di Genting dan satu lagi di Gunung Mat Cincang. Tak tau yang mana satu nak naik dalam tahun ini. Ada satu jemputan reunion oleh Mantra Five (group MRSM Taiping Batch tahun 1995) di Awana Genting dan satu lagi rombongan Cik Kiah ke Langkawi. Dua2 tu merupakan lokasi yang ada kereta kabel. Dua2 di hujung tahun ini. Fikir2 dulu...
Berbalik kepada Stesen Komuter Senawang, ada dua jalan masuk ke tempat tu. Satu ialah di antara kedai kereta Toyota dan Nissan manakala satu lagi ialah di tepi Kedai Tayar Dunlop Senawang yang menjadi sebutan lawak saduran MBB berkaitan gula seperti link di bawah.

https://www.youtube.com/watch?v=AiM4IsB4800 


Setelah siap parking kereta (ada banyak tetapi hari kerja tak tau la macam mana, ini pergi hari Sabtu), kami pun ke kaunter tiket. Ada dua pilihan, sama ada ke Stesen Sungai Gadut atau ke Stesen Seremban. Petugas tiket siap menerangkan kalau ke Sungai Gadut tak ada apa2 dan lama pula nak menunggu tren kembali ke Senawang. Jadi baik naik ke Seremban, kalau terlepas tren berikutnya ada Seremban Prima untuk dilawati.

Semasa menaiki tren seperti yang dijangka, kedua2 putera dan puteri kami suka sungguh melihat pemandangan di luar. Penumpang pula tak ramai, jadi boleh kedua2 mereka bergerak bebas. Bila sampai di Stesen Seremban kami berempat menunggu lebih kurang 20 minit sebelum menaiki tren kembali ke Stesen Senawang. Nanti bila Hanan pi sekolah jangan lupa cakap kat teacher Hanan dah naik tren tau.

 Hanan dan tanda peacenya.

 Komuter ni kalau naik waktu puncak macam2 bau ada tapi hari ni best, kosong je.

 Hanan melihat peta laluan komuter di Stesen Seremban.

 Dah sampai kembali di Stesen Senawang.

No comments:

Post a Comment