Sunday, December 27, 2009

Sedarlah wahai manusia


Takziah diucapkan kepada semua keluarga yg terlibat. Semoga bersabar dan kejadian yg berlaku ada hikmahnya. Selepas kejadian ni berlaku byk la pihak2 yg bersuara mengeluarkan byk cadangan bg mengelakkan kejadian yg sama atau yg lebih buruk berlaku. Semua cadangan itu mmg benar dan betul tetapi yg paling penting adalah pemandu. Jika bermacam cadangan dan peraturan baru dibuat tetapi para pemandu xsedar diri dan xboleh berfikir dgn waras maka kemalangan seumpama ini mgkin boleh berlaku lg.
Bukan pemandu bas sahaja yg patut sedar diri tetapi semua pemandu kenderaan di Malaysia mesti buka mata, buka telinga, buka hati, buka minda fikirkan lah...
Semua org mmg tahu bila kita berada di hiway mmg boleh nampak kenderaan yg laju, ikut terlalu rapat, angkat lampu tinggu, berlumba, potong memotong, selit menyelit, tak sabar2 nak mampus cepat agaknye. Kalau sendiri yg mampus xpe tp bila melibatkan org lain yg xberdosa...Apa yg dituliskan ini bukannye melibatkan kereta sahaja tetapi termasuklah motosikal, bas, lori minyak, lori ayam, lori sampah, lori durian, lori hantu dan byk lg kenderaan berat lain.
Kita baru saje dikejutkan dgn lori tangki minyak yag merempuh rumah di Jelebu lalu terbakar hangus dan ada yg mati. Kemalangan ini berlaku kerana kenderaan berat ini dibawa laju dan hilang kawalan. Saya selalu ulang alik dari Seremban ke Jelebu menggunakan jln yg sama dan mmg selalu melihat kenderaan2 berat ini terlalu laju dan memandu dalam keadaan yg merbahaya. Adakah dgn mendengar dan melihat kemalangan2 ngeri yg berlaku ini xboleh menyedarkan manusia2. Atau adakah manusia2 ini xmembaca akhbar, xmelihat berita xmendengar cerita atau berada di dunia sendiri sahaja?
Satu lagi di kawasan perumahan. Ada juga manusia yg membawa kenderaan dgn laju di kawasan perumahan. Adakah manusia ini giler, tak ada otak dan tak boleh berfikir. Di kawasan perumahan sememangnya ada kanak2 yg bermain2 dan kadang2 terus berlari ke jln, ada kenderaan yg hendak keluar dari rumah, ada kucing2 & anjing2 yg bermain2. Saya harap manusia2 semua renung2kan fikir2kan lah.........

No comments:

Post a Comment