Saturday, November 5, 2011

teks sesi bercerita cikgu azlan


Assalamualaikum wbth dan salam sejahtera saya ucapkan kepada pengetua cemerlang Yang Berusaha Puan Hajah Norlia bt Abdul Karim, penolong2 kanan, ketua2 bidang, guru2 cemerlang, kaunselor2, guru2 dan pelajar2 yang saya kasihi sekalian.

Bersyukur kita kepada Allah kerana dengan izinNya kita diberi kesempatan untuk bersama2 bertemu lagi di Dataran Perhimpunan SMK Pendeta Za'ba untuk minggu ke 40 persekolahan sesi akademik 2011 kalau tidak salah dalam perkiraan saya.

Bagi memulakan slot bercerita pada minggu ini saya ingin memetik tafsiran daripada surah Al Asr yang berbunyi:
Bismillahirrahmanirrahim.
"Demi masa. Sesungguhnya manusia sentiasa dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."
Daripada tafsiran ayat tersebut, pada minggu ini saya ingin berkongsi dengan anda semua akan kepentingan masa daripada nilainya untuk satu tahun hinggalah ke satu milisaat.

Setiap hari kita dikurniakan 24 jam. Kalau dalam saat jumlahnya ialah 86000 saat. Jumlah yang banyak untuk kita belanjakan dalam satu hari kalau setiap saat itu bersamaan satu ringgit.

Malangnya tidak seperti duit di dalam bank yang boleh disimpan, kita harus membelanjakan 86000 saat itu sehingga habis setiap hari. Bagi yang bakal menduduki SPM hitunglah sendiri berapa hari lagi tinggal untuk anda menempuhi peperiksaan tersebut.

Ada seorang bijak pandai berkata:

To realize the value of ONE YEAR, ask a student who failed a grade. Maknanya untuk mengetahui nilai satu tahun tanyalah kepada pelajar yang gagal peperiksaan.

To realize the value of ONE MONTH, ask a mother who gave birth to a premature baby. Maknanya untuk mengetahui nilai satu bulan tanyalah kepada seorang ibu yang anaknya lahir awal satu bulan.

To realize the value of ONE WEEK, ask the editor of a weekly newspaper. Maknanya untuk mengetahui nilai satu minggu tanyalah kepada seorang editor yang menerbitkan akhbarnya secara mingguan.

To realize the value of ONE HOUR, ask the lovers who are waiting to meet. Maknanya untuk mengetahui nilai satu jam tanyalah kepada pasangan kekasih yang menanti untuk bertemu.

To realize the value of ONE MINUTE, ask a person who missed the train. Maknanya untuk mengetahui nilai satu minit tanyalah kepada seorang penumpang yang ketinggalan kapal terbang.

To realize the value of ONE SECOND, ask a person who just avoided an accident. Maknanya untuk mengetahui nilai satu saat tanyalah kepada pemandu yang terlepas daripada mengalami kemalangan.

To realize the value of ONE MILLISECOND, ask the person who won a silver medal in the Olympics. Maknanya untuk mengetahui nilai satu milisaat tanyalah kepada atlit yang memenangi hanya pingat perak di Olimpik.

Hargailah setiap saat yang anda miliki.
Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment