Wednesday, December 7, 2011

Antara Milo dan ChocoMalt Packers Choice

Dalam seminggu dua ni agak ribut tentang pelabelan barangan 1Malaysia. Oleh sebab aku tak pernah beli barangan 1Malaysia di mydin maka aku tak boleh la nak komen rasanya sedap atau tidak. Walaubagaimanapun, aku berpeluang untuk memegang dan melihat beberapa produk berkenaan yang dijual di salah satu kedai runcit yang mengikuti Program TUKAR di bawah kelolaan kerajaan.

Sekali pegang dari segi packaging memang yang jelas hanyalah lambang 1Malaysia, kalau ikut subjek marketing aku belajar di u dulu memang itulah pakejing (maaf cakap) yang paling buruk designnya. Menyalahi nilai kreativiti yang mahu diterapkan dalam kurikulum kssr.

Tapi dari segi politik bagi aku yang jahil ini ialah seperti pelabelan lambang dacing pada guni baja subsidi padi yang aku tengok di kampung dulu. Penggunaan lambang 1Malaysia seperti kempen pilihanraya la pulak rasanya.

Kalau kita lihat perbandingan harga seperti yang dilakukan oleh Tony Pua di blognya memang benar ada produk 1Malaysia yang lebih mahal berbanding produk biasa. Aku tak menyebelahi mana2 parti politik (kalu ada pilihanraya pun tahun depan pun tak kuasa aku nak balik pendang mengundi, lain la kalau ada sponsor heh, heh, heh). Sebagai pengguna yang BIJAK terpulanglah kepada kita untuk memilih barang yang memenuhi keperluan, kemampuan dan rasa tekak kita.

Benar ada pihak yang akan mengaut keuntungan tapi apalah perniagaan tanpa keuntungan.

Dulu (2005) bila shopping di supermarket (carefour wangsa maju) kalau bawa rm100 dah boleh dapat barang dapur satu bonet proton wira sedan tapi sekarang (2011 di tesco seremban 2) hanya dapat barang yang muat raga moto, ruang bawah seat dan kotak bogo honda wave 125 aku. Minggu lepas harga air excel rm1.99, hari ni rm2.59. Dua minggu lepas refil sabun antabax rm5.50, hari ni rm7.59. Nampak tak betapa tak stabilnya harga dan kadang2 kita kena tunggu bila dah betul2 murah baru beli.

Dulu nescafe refill tak ada klip keselamatan, sekarang dah ada klip keselamatan. Ha, ha, ha, mungkin ramai yang curi bawa balik minum nescafe kangkang (kepit celah kangkang masa curi benda tu). Tak kira dah halal ka haram janji dapat minum.    

Kadang2 kita mungkin terpaksa berubah ke produk alternatif. Rasanya kadang2 tak jauh beza. Kalau makan atau minum lebih tetap datangkan mudarat. Takat ni yang aku jumpa ialah chocomalt packers choice yang dijual di tesco. Harganya rm21.00 untuk paket 2kg, kalau milo takat petang tadi dekat rm16 untuk paket 1kg. Kilang milo jangan marah, memang packers choice tak sesedap milo dan tak ada protomalt tetapi dari rasa aku produk ni kalau bancuh tak payah bubuh gula banyak pasai agak manis dan teksturnya bila dibancuh lebih halus seperti ovaltine.

Susu pekat (krimer pekat manis?) aku tukar kepada cap tesco. Beli yang tin 1kg pada harga rm4.30. Kalau cap lain tadi ada yang dah rm3 lebih untuk tin 500gram. Beli la yang mahal mana pun, ia tetap tak sesuai untuk anda bancuh untuk diminum bayi. Entah macam mana formula yang cap tesco ni, susu dia tak membeku bila masuk peti ais (bahagian biasa la, kalau yang bahagian buat ais tu susu apa pun tetap beku) jadi senang aku nak bancuh ayaq. 

Jadilah pengguna bijak!

No comments:

Post a Comment