Sunday, December 19, 2010

Temuduga Nurain di MRSM Gemencheh, Negeri Sembilan

15 Disember 2010

Hari ni pi MRSM Gemencheh. Adik aku yang kecik sekali Nurain ada temuduga nak masuk tingkatan 1 di sini. MRSM ni jadi pilihan ada option baru Ulul Albab (bunyi macam cerita P Ramlee, Ahmad Albab) iaitu belajar Arab, Hafazan Al-Quran bermula dari tingkatan 1 di samping tumpuan matapelajaran Sains.

Aku dulu pun berpeluang belajar di MRSM jugak. Batch kelima Program Khas Pendidikan (PKP) MRSM Taiping (MARESMART). Masuk tahun 1995. Nombor matrik 95206. Tinggal di asrama mengaji dengan orang2 yang pandai. Sebelum duduk asrama MRSM pernah duduk mengaji setahun di asrama Kolej Sultan Abdul Hamid. Bila compare kemudahan, di MARESMART memang jauh lebih baik kemudahannya.

Dua tahun di MARESMART aku berpeluang mengenali macam2 manusia. Anak orang2 kaya dengan peelnya, anak orang2 sederhana (macam aku) dan juga anak orang2 yang susah. Dengan bayaran yuran bulanan sebanyak RM30, apa yang diperolehi sangat tak ternilai. Makan minum sangatlah best, dari sarapan pagi sampai la ke minum malam semuanya ok.

Cikgu-cikgunya pulak memang best, seingat aku tak ada yang mengular macam aku tengok bila aku sendiri kerja sebagai cikgu baru tau ada rupanya spesis cikgu yang mengular di sekolah. Spesis2 tu kalau jadi cikgu MRSM, pengetua boleh jadi mohon pencen awal.

Time aku mengarang ni aku kat area makmal sains MRSM Gemencheh ni. Ada dua tiga orang parent mundar-mandir kat sini. Yang lelakinya ramai yang pakai ketayap, bawak Al-Quran kecik, agaknya baca Yasin masa anak nak temuduga kot. Aku nak berFarmville tak boleh la pulak, maxis ada gprs saja. Tak guna bayaq broadband mahal2 kalau tak ada wdcma.

Nurain selesai temuduga menjelang tengah hari. Kemudian kami balik ke kampung dulu iaitu Kampung Sungai Ayer Jerneh. Rumah peninggalan arwah datuk dan nenek kini dijaga oleh pakcikku bersama keluarganya. Pakcikku dan isterinya kebetulan baru balik motong getah turut mengusahakan kantin SK Sungai Ayer Jernih yang terletak sebelah rumah saja.

Dulu masa aku kecik2, time cuti sekolah ni memang penuh rumah ni dengan anak cucu yang balik memeriahkan suasana. Mandi di sungai kecil yang telah kering setelah empangan dibuat, bermain pasir di laman rumah, masak dengan kayu api, la ni tinggal kenangan saja la.

Tengah hari tu makcik masak ayam hutan masak lemak kunyit. Sedap bukan main pasal dagin ayam hutan ni dia padat. Sambil makan2 bertukar2 cerita tentang harga maman yang mahal, kegagalan pembekal netbook 1Malaysia memasang MS Office untuk anaknya, harga barang yang melambung, rintihan golongan marhaen...

Petang tu dalam pukul 4 kami pun balik ke Seremban. Terima kasih semua.

No comments:

Post a Comment