Wednesday, March 21, 2018

D'Qnut Chalet And Restaurant

Beberapa hari sebelum buka sekolah hari tu, kami berempat bersama keluarga Pak Andak telah berkunjung ke D'Qnut Chalet, Kuala Sungai Baru, Melaka. Lokasi tempat ni adalah bersebelahan dengan Chalet Umang-Umang. Konsep D'Qnut ialah kontena2 lama diberi nafas baru dengan cat baru di luarnya. Di bahagian dalam pula dinding kontena didindingi dengan papan lapis.

Ada penyaman udara, bilik air pun ok. Katil (chalet yang kami sewa) diperbuat daripada kayu palet. Tilam, cadar dan bantal memuaskan sahaja.

Bagi yang malas untuk keluar boleh tempah makan malam dan sarapan pagi daripada pihak chalet. Bagi aku pula, walaupun jalan tanah merah keluar ke jalan besar agak menakutkan kalau drive sorang malam2, banyak pilihan boleh didapati seperti kedai2 makan, gerai burger yang dibuka pada waktu malam sepanjang jalan menuju ke Pangkalan Balak. Malam tu aku beli burger di sebuah gerai berdekatan dengan Akademi Laut Malaysia (ALAM).

Tentang sarapan pagi pula, besoknya kami makan di sebuah gerai yang berdekatan dengan gerai burger yang aku beli pada sebelah malam sebelumnya. Roti canai dan nasi lemaknya best. Nak cari senang saja, belok kanan ke Pangkalan Balak dari jalan keluar chalet. Jalan terus sehingga nampak sederet rumah kedai di sebelah kanan. Belok ke kanan. Ada sebuah warung. Itulah warungnya. Kalau anda dah mula nampak ALAM di sebelah kanan, dah terlepas la tu :) .

Ok di bawah dipaparkan gambar yang dirakam sepanjang kunjungan kami di Q'Nut tanpa menurut kronologi.

Memunggah barang masuk ke dalam chalet. Pokok hijau beracun tu tak sesuai ditanam sebenarnya di tempat awam walaupun nampak cantik.
 
 Atas tu chalet juga. Kerana ada budak2, sewa yang bawah je la.

 Hanim tertidur di buaian di tepi pantai.

 Pemandangan laut di kala senja.

 Ada reban arnab dan burung merak.

 Tanah kosong ni boleh dijadikan tapak perkhemahan.

 Ini main buaian pula.

 Menaiki jambatan tali.

 Laju2 buaiku laju.

 Pakat buai Abah.

 Boleh main pasir dari pagi ke petang.

 Mandi dengan apungan pelampung.

Nak buat rumah.

No comments:

Post a Comment