Friday, January 14, 2011

Sibuk di kala buka sekolah

Wah, dah dua minggu kita sekolah. Agak sibuk sikit la dalam dua minggu ni. Jalan pun jam masa nak pi sekolah pagi2 pasai dalam dua minggu ni mak bapak rasanya masih menunggu anak di luar kelas kot hari2, tak nak anak nangis. Kali ni dengan penyelaras yang baru dah diberi kepercayaan untuk membuat jadual waktu kelas ppki pulak (dengan pertolongan dia la).

Aku tak pernah buat jadual waktu sebelum ni dan penyelaras yang berikan sistemnya, ASC Time Tables (demo version, dah siap generate salin balik dengan tangan). Orang lain buat jadual waktu pi kursus dulu atau ada manual rujukan, aku buat jadual waktu sambil buat jadual waktu sambil belajar. Walaupun susah pada mulanya tapi puas hati bila dapat hasilnya kerana tak ada lagi sampai 7 waktu sehari (bertentangan dengan pekeliling tu), tak dak sambung subjek sama dengan kelas yang sama pada waktu sebelum dan selepas rehat (matematik 1 masa sebelum rehat 1 masa selepas rehat) dan takdak 3 masa straight kelas dengan subjek sama. Gila aah tiga masa matematik straight, budak pun geleng kepala pening.

Susahnya buat jadual waktu sekolah aku ni ada satu cikgu tak nak mengajar kelas lain, dia nak duduk dalam kelas satu tu saja. Buka mini program pendidikan khas dalam program pendidikan khas. Ha ha ha, hujung tahun ni botak la kepala penyelaras aku tu.

Settle buat jadual waktu, sambung update sistem pendidikan khas dan sistem maklumat murid pulak. Huh, ramai tu nak update dekat 60 orang sekali budak baru. Majoriti penjaga memang bagi maklumat yang lengkap siap ada yang taip balik borang dengan komputer, print bagi kat sekolah. Tapi ada satu dua yang b*ng*ng tu isi borang tak lengkap dan paling koman borang tak pun bagi balik. Entah la, mungkin penjaga pun LD jugak kot?

No comments:

Post a Comment