Sunday, January 27, 2019

Memasang Kotak Givi Pada Honda PCX

Setelah hampir 3 minggu menunggu akhirnya rak khas untuk memasang kotak Givi pun tiba. Area KL mungkin ada ready stock tapi untuk PCX Uncle ni, order kat Seremban saja. Order dengan NS Speed Motor Parts Accessories Sdn Bhd. Kedainya ni di 1438, Jalan Rasah. Dekat2 area rumah kedai nak sampai ke Hospital Tuanku Jaafar kalau kita dari bandar Seremban.

Harga rak ni RM135, kotak Givi pula RM145 dan upah pasang RM15. NS Speed cuma jual rak dan kotak Givi saja, tak ada servis pasang tapi jangan risau, selang dua buah kedai ada sebuah bengkel motor yang boleh melakukan kerja pemasangan.

Dulu masa pakai Honda Wave 125, Uncle pasang kotak Givi setelah hangin helmet Uncle dicuri kat Lowyat. Sungguh haram jadah. Sanggup pencuri kerat tali helmet. Berapa sen la dapat jual helmet usang Uncle tu? Kotak Givi pada Honda Wave dipegang oleh rak yang dipasang pada absorber belakang motor tetapi untuk PCX hanya terdiri daripada dua batang besi yang diskru pada lokasi khas di belakang skuter ni (nanti tengok dalam gambar di bawah).

Begini la rupanya bila dah pasang kotak Givi. Kalau ikut hati nak pasang yang besar lagi tapi untuk keperluan harian ni pun dah ok. Kalau nak pi konvoi atau kembara sorang2 macam Kino's Journey tu mungkin kena pakai kotak yang besar lagi.

Warna pemegang kuncinya merah. Ni masa mula2 kita masukkan kunci. Kalau perasan, kunci kita masukkan tegak.

Kemudian kita pusing kunci 90 darjah ke kanan. Tekan butang merah atas untuk buka penutup kotak Givi. Tekan butang merah bawah bawah untuk menanggalkan kotak Givi daripada rak.

Ada ruang yang mencukupi untuk helmet fullface. Ada kabel khas di sebelah kanan jadi penutup takkan boleh buka sehingga 180 darjah.

Ni dah masuk Samsung Tab 10, helmet Hanan dan botol coolant. Masih ada ruang nak letak jaket atau botol air kecik.

Kalau tekan butang merah bawah, kita boleh tanggalkan kotak Givi daripada rak.

Kotak Givi yang telah kita tanggalkan. Kalau ada tools seperti drill, boleh drill lubang pada almari atau kabinet di rumah dan pasang rak Givi padanya, jadi kita boleh pasang kotak ni dalam rumah.

Penutup plastik asal di skuter dibuat 4 lubang oleh mekanik. Kemudian barulah dua batang rak tu dipasang skrunya. Pastikan bahagian lurus kedua2 batang rak berada di sebelah dalam. Pada mulanya mekanik terpasang kedua2 bahagian lurus menghadap sebelah luar (terbalik). Setengah jam melengung pikiaq macam mana nak pasang tapak kotak Givi pada batang rak. 

Baru la matching dengan cover skuter Uncle :) 

Note: cover skuter tu Uncle beli di kedai bersebelahan Excel Bikers Sdn Bhd, selang beberapa pintu daripada NS Speed. Harga dah lupa tapi tak lebih RM50 rasanya.

1 comment:

  1. As salam. Area ampangan/paroi/seremban..mana kedai boleh reper motor camni ye cikgu😊

    ReplyDelete